Een stad zal mobiel zijn of niet zijn
Meer veiligheid voor fietsers en voetgangers én tegelijk een vlotte mobiliteit voor auto's en motoren. Dat is mobiliteit op maat van inwoners en bezoekers:
- Heel het centrum werd fietszone in september 2020. Wij willen de auto niet weren uit het centrum, maar fietsers wel meer ruimte geven zodat iedereen zich veiliger kan verplaatsen.
- We veranderden in januari 2021 van parkeerbeheerder. Street-e-o werd vervangen door Apcoa. Samen met hen doen we parkeerbeleid passen in onze mobiliteitsplannen.
- Er zijn sinds 2019 verschillende fietsboxen geplaatst.
- De Langeberg in Molenstede werd vernieuwd om er een veilige toegangsweg van te maken.
- De binnenring langs de kant van de Halve Maan werd vernieuwd.
Modern parkeerbeleid, geen melkkoe voor de stadskas.
- Parkeren opmaat van inwoners, niet van het parkeerbedrijf.
- Inperking van de betalende uren: enkel nog betalend parkeren van 10u tot 17u.
- De retributietarieven verlagen.
- Kortparkeren via grondsensoren voor 30 minuten gratis parkeren, ook bij een betalend ticket, sms- of appbetaling.
- Duidelijke signalisatie van de randparkingsmet digitale aanduidingsborden die aangeven hoeveel plaats er nog rest.
- Slimsensorparkeren invoeren.
Uit onze huis-aan-heus bezoeken bleek een overgrote meerderheid voorstander te zijn van een moderner parkeerbeleid.
Veilige schoolomgevingen.
Veilige oversteekplaatsen.
Wat we de voorbije jaren concreet deden
Veilig rondfietsen, met de auto of te voet gaan: het is in Diest en haar gemeenten helaas vaak niet zo makkelijk. Het aantal putten in het wegdek en de slecht onderhouden fietspaden zijn niet meer te tellen. Veilige mobiliteit is nochtans een basisrecht.
Enkele van de vele voorbeelden: de Tessenderloseweg, de Hasseltsestraat, de Mariëndaalstraat, de Reppelsebaan, de Overstraat... noem maar op. Op die plaatsen met de fiets rijden is een héél erg riskante klus.
Oversteekplaatsen: we hebben in onze gemeenten te veel gevaarlijke oversteekplaatsen. Denk maar aan de oversteekplaatsen op de Commissaris Neyskenslaan, de Citadellaan, kruispunt Dietsesebaan – kleinbaan en Schoonaarde. Deze moeten veilig en duidelijk zijn. We hebben dit de voorbije jaren al dikwijls aangekaart op de gemeenteraad. Iedereen moet zich veilig kunnen verplaatsen. Of je nu met de auto, fiets of te voet door de stad en
haar gemeenten gaat, iedereen moet veilig kunnen gaan en staan waar hij of zij wil.
Wij willen daarom géén verkeersluwe of verkeersvrije binnenstad maar wel een verkeersveilige stad. Open Diest staat voor fietsstraten, wat de veiligheid garandeert voor zowel de fietsers als de auto’s. Een veilige schoolomgeving, waar we parkeervrije zones willen aanleggen in functie van veilige oversteekplaatsen voor de jongeren. Meer veiligheid voor fietsers en voetgangers én tegelijk een vlotte mobiliteit voor auto’s en motoren. Mobiliteit op maat van inwoners en bezoekers.